Пет макета на военни фрегати получи като дарение „Пристанище Бургас” ЕАД. Макетите са ръчна изработка на кораби, участвали в знакови исторически битки. Те са дарени на пристанището от българо-холандското семейство Бобан. Корабите са от частната им колекция и са били пренесени в България. Всички са изработени от висококачествена дървесина (червен кедър и махагон) и имат месингови орнаменти. Пристанището получи макети на: „Sovereign of the Seas 1637”; „HMS Victory 1805”; „HMS Royal George 1756”; „USS Constelation 1797” и холандската фрегата – „Friesland”. Макетите са предимно от кралския военен флот на Великобритания. Изработката на всеки модел изисква стотици часове прецизна работа с безупречна детайлност и точност.
След малка реставрация три от корабните макети бяха изложени в Морска гара Бургас по време на празненствата по повод Международния ден на Черно море. Едни от първите, който ги разгледаха бяха децата на Бургас, посетителите на изложбите и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Предстои и другите кораби да бъдат изложени в специално изработени от пристанището постаменти. Единият ще заеме достойно място в каюткомпанията на Яхт клуб „Порт Бургас”. Жителите и гостите на града ще имат възможност да ги видят на Никулден, когато ще е празникът на град Бургас.
„Sovereign of the seas 1637” е първият кораб на Кралския флот със сто оръдия. По оригиналните планове корабът е трябвало да носи 90 оръдия, но крал Чарлс I настоява оръдията да са 100. От този кораб, чиято продължителност на живот е удивителна, както и неговите преустройства, еволюират първите линейни кораби на кралския флот.
„HMS Royal George” е най-големият кораб в света в момента на спускането на вода през 1756 г с дължина по кила 44 м и водоизместимост 2047 тона. През същата година започва Седемгодишната война, в която взема активно участие. Между 1763 -778 г. е изтеглен от операции и е консервиран. Влиза отново в строя, за да участва в Американската война за независимост. Януари 1780 г. участва в знаменитата Битка на лунна светлина срещу испанците, състояла се нощем, което не е характерно за епохата на платноходите. На 29 август 1782 г. поради нехайство се преобръща и потъва в залива Спитхед край Портсмут, където загиват стотици военни и цивилни. От тогава се правят непрекъснати дейности за извличане на части от кораба. Любопитно е, че две от спасените бронзови оръдия са стопени, за да формират основата на Колоната на Нелсън на лондонския площад Трафалгар.
„HMS Victory 1805” e флагманският кораб на Лорд Нелсън по време на битката при Трафалгар през 1805 г., когато Британия се утвърждава като Първа морска сила, побеждавайки обединената френско-испанска флота. Фрегата е със 104 оръдия, има три мачти и е гордостта на английския флот. През 1922 година ветроходният кораб е преместен на сух док в Портсмут и е преобразен като кораб-музей.