Извадиха потъналия кораб „Олга Джи”

Точно след 14 години – на 30.10.2015 г. успешно приключи изваждането на кораба „Олга Джи”, потънал в канала, свързващ бургаското пристанище с езерото „Вая”. До сега всички опити за изваждането на потъналия плавателен съд са били неуспешни, защото е търсен начин корабът да бъде изваден цял, а това е невъзможно. Плавателният съд е потънал обърнат с кила, като всички палуби и надстройки са били на дъното. С течение на годините около него се трупат наноси и тиня, която действа като лепило и създава огромен вакуум и по този начин тежестта на кораба се увеличава многократно. За да се стигне до успешното му изваждане от водата, корабът първо е бил разрязан на две, а след това всяка половина на още две части. Така всяко едно от четирите парчета, които са изчистени от наносите е тежало между 18 – 50 тона, което е позволило изваждането му с кран и подходящи сапани /метални въжета/ без те да се скъсат.

8

Интересна е историята на кораба „Олга Джи”.

Той е построен в Woolston Southampton J.I. Thorneycroft & Co Ltd. Кръстен е „Scillonian II” и е бил предназначен за пътници. Извършва първото си плаване на 28 март 1956 от Пензанс, Англия и обслужва линия между островите Сили /Isles of Scilly/.

Как корабът се озова в Бургас?

На 24 септември 1998 г. „Олга Джи” се появява на рейд в акваторията на бургаското пристанище. На следващия ден с цел ремонт застава на 25-то корабно място в Пристанище Запад. На 13 октомври 1998 година корабът е задържан от ДИК /Държавна инспекция по корабоплаването/, сега Изпълнителна агенция „Морска администрация”, тъй като не отговоря на международните изисквания за безопасност на корабоплаването. Фирмата корабособственик не плаща на екипажа, предимно ганайци, не плаща дължимите пристанищни такси нито за услугите на корабния агент. В тази връзка тогавашното ръководство на бургаското пристанище завежда дело в съда срещу корабособственика, което печели и корабът става собственост на пристанището. На 19 септември 2001 г. е назначена комисия, която бракува кораба за скрап с цел да бъдат покрити разходите на бургаското пристанище. На 29 октомври 2001 г. корабът е преместен в края на 21- во корабно място, за да започне неговото нарязване. На 30 октомври същата година „Олга Джи” потъва на 21-во корабно място /канала свързващ пристанището с езерото „Вая”/.

Натрупаните с годините наноси около корпуса на потъналия плавателен съд затлачват свободното оттичане на езерото към морето. Това е и една от причините за наводненията при силни дъждове на пътя към бургаския комплекс „Меден Рудник” и в кварталите „Победа” и „Акациите”.

„Премахването на кораба и прочистването на канала беше повече от наложително. Радваме се, че въпреки изключителните трудности ангажираната фирма успя да се справи. Десетките часове прекарани от водолазите в студените и мътни води постигнаха ефекта да бъде облекчен корпуса и с помощта на предоставения от страна на БМФ Порт Бургас 100 тонен кран „Фантуци” четирите огромни парчета да се извадят на кея! С изваждането на „Олга Джи” и почистването на канала може в пълен мащаб да се реализира проекта на община Бургас за създаването на екологични рекреационни зони, които да направят достъпни уникалните езерни територии около града”, каза изпълнителният директор на пристанището Диян Димов.