Драматични страсти в „Тоска“ на бургаска сцена

Една от най-популярните опери на Джакомо Пучини – „Тоска“ ще изпълни сцената на Бургаската опера утре вечер /31-ви октомври/ с красива музика, драматични страсти, превърнали трагичния сюжет в емблематичен – с антагонистичните проявления на любовта, със силата на чистите чувства, противостоящи на коварството и подмолните планове.

В ролята на красивата, горда и отстояваща силата на чувствата си Флория Тоска бургаската публика ще има удоволствието да види сопраното Нона Кръстникова, която наскоро бе в коренно различно амплоа – като  своенравната палавница Бианка в мюзикъла „Целуни ме, Кейт!“ от Коул Портър. Изграждайки образа на Флория Тоска, тя разкрива дълбинните драматични нюанси на гласа си, придавайки на образа дълбочина и въздейственост.

Като нейния любим, с когото ги свързва красива любов, белязана с трагичност и обреченост – Марио Каварадоси, на бургаска сцена излиза тенорът Даниел Дамянов. В ролята на коварния и подъл барон Скарпия ще се превъплъти баритонът Нико Исаков – гост. Като избягалия затворник Чезаре Анджелоти и бивш консул на някогошната свободна Римска република ще видим баса Диман Панчев, в образите на Клисаря и Тъмничаря  – Костадин Мечков, бас, Сполета ще бъде тенораът Яни Николов, Шароне – Петър Тихолов, в ролята на Овчарчето – Лина Пеева.

Диригент на постановката е маестро Иван Кожухаров, режисурата е на Александър Текелиев – като акцентира на дълбокото изследване на човешките действия, причините, пораждащи съдбовните решения, както и силата на вътрешните ни избори. Диригент на хоровия състав е Невена Михайлова, концертмайстор – Ваня Златева, помощник-режисьор – Петър Тихолов. В спектакъла участват артистичните състави на оркестър, хор и балет на Държавна опера – Бургас.

Операта „Тоска“ на Джакомо Пучини е написана по пиесата „Ла Тоска“ от Викториан Сарду. Действието започва в църквата „Свети Андрей“ в Рим, където се укрива избягал затворник – бившият консул на някогашната свободна Римска република Чезаре Анджелоти, в която твори художникът Марио Каварадоси. Двамата стари приятели се срещат там, но разговорът им е прекъснат от любимата на Каварадоси Тоска. Обзета от ревност, тя съзира прилика между изрисуваната от Каварадоси Мария Магдалена и маркиза Атаванти. Той успява да я утеши и отпрати, след което уточнява с Анджелоти план за бягство. Шефът на полицията и диктатор на Римбарон Скарпия, който е по следите на Анджелоти, разбира, че бившият римски консул се крие в църквата, и открива в нея Каварадоси. Евентуалният контакт между двамата е причина художникът да бъде арестуван и да бъде отстранен от пътя на Скарпия към Флория Тоска. За да я настрои срещу любимия, той умишлено посочва приликата между Мария Магдалена и маркиза Атаванти. Ревността й подсказва на Скарпия къде е Каварадоси. Той е заловен и измъчван, а Скарпия предлага сделка на Тоска – любовта й срещу живота на Каварадоси. Междувременно Анджелоти, заради когото е арестуван художникът, се е самоубил при залавянето му. Тоска се съгласява с условията на Скарпия, който издава заповед Каварадоси да бъде убит с халосни патрони. Всъщност той излъгва Тоска – срещу любимия й ще се стреля с истински куршуми. Опитвайки се да я прелъсти, тя го пронизва с нож. Каварадоси е разстрелян, а любимата му, откривайки смъртта му и коварството на Скарпия, се хвърля във водите на река Тибър.