Представиха основни акценти от проектозакона за образованието на кръгла маса Бургас

Автономия по отношение на учебните програми и превенция, взаимодействие с родители, единен процес на обучение, възпитание и социализация, които да бъдат стълбове на образованието. Тези и други акценти бяха обсъждане по време на кръгла маса „Реформата в образованието – основа за икономическото развитие на България“. Тя се проведе в Бургас и бе организирана от представителството на Фондация „Ханс Зайдел“ за България в сътрудничество със Сдружение „Граждани за европейско развитие на България“. Нейната цел бе да представи основните моменти в подготвения проектозакон за предучилищното и училищното образование, който предстои да бъде разглеждан на второ четене в пленарна зала. Във форума, към който имаше голям интерес, взеха участие кметът на Бургас Димитър Николов, а като лектори и модератори се представиха зам.-председателят на парламентарната комисия по образование и наука в 43-то НС Корнелия Маринова, Галя Захариева, член на същата комисия и Магданела Делинешева от „Джуниър Ачийвмънт България“. В дискусията се включиха народните представители Ирена Коцева, Снежина Дукова, Стефани Михайлова и Красимира Атанасова. Сред присъстващите бяха и бургаските депутати Димитър Бойчев, Диана Йорданова, Иван Вълков и Румен Желев, представители на РИО-Бургас начело с директора му Виолета Илиева, директори на училища и детски градини от областите Бургас, Сливен и Ямбол.
„С прилагането на този закон се цели да се постигне такова ниво на образование, от което децата да бъдат по-добре адаптирани. Тези, които завършват средно образование да се ориентират към пазара на труда и успешно да се реализират, а други да се ориентират към продължаване на своето висше образование. Надявам се, най-важните акценти добре да се аргументират сред представителите на образователния сектор и всички да бъдат активни при финализирането на предложенията“, заяви кметът на Бургас Димитър Николов при откриването на кръглата маса.
Според зам.-председателя на парламентарната комисия по образование, Корнелия Маринова, никой не подлага на съмнение нуждата от новия закон, който ще повлияе положително на цялата образователна система.
„В изработването на проектозакона за предучилищното и училищното образование са участвали над 400 научни работници. Негов основен вносител е г-жа Милена Дамянова, председател на образователната комисия и ние като народни представители и като хора с достатъчно опит в тази сфера, го подкрепяме. Фактът, че над 3000 хил. предложения са взети предвид, преди внасянето на закона в зала, означава, че ние наистина искаме да постигнем най-доброто. Но ние залагаме и на приемственост, защото искаме да надграждаме и се стремим към най-доброто в името на децата и тяхното бъдеще. Един от основните моменти в предложените от нас е свързан с принципите на децентрализация. Ние желаем решенията да се взимат на място в училищата. В новия проект е заложено на тристранния процес между родители,учители и ученици“, коментира Маринова.
Тя и народният представител Галя Захариева споделиха още по време на своята презентация, че ще се очертава нов момент при оценяването като например без повторение до 4 клас и качествени оценки от 1 до 3 клас, оценка на индивидуалните постижения, напредъка и потребностите на всеки учебник.
„Целите на оценяването са диагностика на индивидуалните постижения и напредъка на ученика заедно с мониторинг на образователния процес. Сред промените, които въвеждаме от ГЕРБ е дуалното обучение в професионалните гимназии. Колкото до броя на учебниците – това не подлежи на дискусия, учителят трябва да има свобода и да избира между различни учебници. Предлагаме и електронни книжки в детската градина и електронни учебници в училище. За първи път в закон образованието е дефинирано като приоритет и се обръща внимание на децата със специални потребности. Друг важен момент е и т.нар Обществен съвет – орган на развитие на детската градина и училището и за гражданския контрол на управлението им. Той ще бъде с участието на община, родители, представители на бизнеса, ученици. Всички ние вярваме в ролята, важността и компетенцията на българския учител и заедно с вас се надяваме да намерим най-добрата действаща форма на закона. Взимаме предвид всяко едно предложение, което във формати като този и извън тях получаваме непрекъснато“, споделиха представителите на парламентарната комисия.
Магданела Делинешева от фондация „Джуниър Ачийвмънт България“ коментира пред присъстващите важността да залегне обучението по предприемачество в програмите. Това би довело до възможности за създаване на работеща местна общност, силна връзка между бизнес и местна власт.
В рамките на форума е предвидена и дискусия с участниците по ключови въпроси и проблеми, свързани с образованието, както и бяха представени предложения във връзка с изготвения проектозакон.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!