История на бургаските пазари: Подем на търговията през първата половина на 19 век

/Поредица/

През първата половина  на 19 век Високата порта и 13 европейски държави подписват търговска конвенция, която в голяма степен се отразява на Бургас. Черно море се отваря за световната морска търговия, а Бургаският залив е посещаван от почит всички типове характерни за времето си плавателни съдове.

Насоката, в която продължава да се движи търговията в града се определя и от руско-турските войни през почти целия 19 век.   Бургаското пристанище се превръща в продоволствена база на османската столица.

Схемата на житната търговия е била съвсем опростена. Зърнените  храни се транспортират с коли от вътрешността на страната, включително и от далечни градове като Одрин и Пловдив .Зърното е било изкупувано на държавни цени – от два до пет пъти по ниски от пазарните, а производителите са били задължени да го извозват за своя сметка до складовете на пристанището.

През лятото и есента в Бургас пристигали стотици коли със зърно, улиците се задръствали от каруци, които не можели по 2-3 дни да излязат от тесните сокаци. През 18 и 19 век тези каруци се превръщат в емблема на Бургас.

Освен зърно от бургаското пристанище се изнасяли аба, килими, розово масло, дървен материал и въглища, а вносът се състоял предимно от манифактурни стоки, фини платове, конци, памук, стъкларски изделия, мед, захар, кафе, ром, спирт, зехтин, сапун и др.

Според доклада до френския посланик в Цариград, изготвен от френски търговец, живеещ в България, общата численост на екипажите на корабите, преминали през бургаското пристанище за една година е 3 хиляди души. 

В материала са използвани данни от публикацията на Иванка Делева, РИМ Бургас, в документалната книга  „138 години пазари- Бургаски регион”

/Следва/

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!