История на бургаските пазари: Построяването на пристанището – нов тласък в развитието на търговията

Прокарването на ж.п. линията Ямбол – Бургас през 1890 г. и построяването на модерно бургаско пристанище дават нов тласък в развитието на града и пазарните отношения в него. Пристанището е тържествено открито на 18 май 1903 г. На церемонията в обръщението си към княз Фердинант министър-председателят  Кимон Георгиев казва:”С изпъкването на това пристанище ще изпъкне може би неусетно в самата страна едно независимо и самостоятелно тържище, на което ще могат да бъдат изнасяни в кое да е време през годината произведенията на нашия земеделец и гдето те ще да се преценяват по цената, която справедливо им се следва да получат” /Райчевски, 2011,180/

Българското княжество и Бургас получават широк морски достъп до световните пазари. Европейските страни изпращат в Бургас свои консули и търговски представители. С бързи темпове по главните и крайбрежните булеварди израстват хотели, банки, кантори на корабни компании и представителни жилищно-търговски сгради.

Бургаската община изпреварва хода на промените и приоритетно заделя средства за благоустрояване – павиране на улиците, водоснабдяване, усилено жилищно строителство в новоприсъединени квартали. Развиват се индустриални зони – между езерото Вая и ж.п. линията. Бурно развитие претърпява леката промишленост – откриват се паркетна  и захарна фабрика.

/Следва/

В материала са използвани данни от публикацията на Владимир Анигностов, РИМ Бургас,  в  документалната книга „138 години пазари- Бургаски регион

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!