Надя Станчева: Всичко е въпрос на труд и професионализъм

Художничката представя най-новите си творби в галерия Ателие „R“

Художничката Надя Станчева отново гостува в Бургас. След поредицата изложби в галерия „Бургас”, този път тя представя своята живописна изложба в галерия Ателие „R”. Експозицията ще бъде открита на 16 юли от 18.30 часа.

Надя Станчева е родена в Стара Загора. Занимава се с керамика и живопис, обикновено рисува пейзажи и натюрморт, но честно съчетава и двата жанра. Нейна запазена марка са контрастните цветове. Има над 10 самостоятелни изложби в България. Има и множество участия в биеналета и национални, международни и частни колекционерски пленери. Надя Станчева споделя живота си с художника Аршак Нерсисян, който наскоро гостува в същата галерия.

Докато редеше творбите си в Ателие „R”., Надя Станчева отговори и на няколко въпроса на Набрега.

Г-жо Станчева, Вие имате редица изложби в галерия „Бургас”. За първи път ли гостувате  в Ателие „R”?

  • В тази галерия представям своя изложба за първи път.В Бургас съм гостувала многократно и тук ме познават.

С какво ще изненадате Вашите почитатели този път?

  • С някоя и друга нова картина. Те всъщност не са виждали тези картини, които представям сега.

Работите предимно живопис, а изкушавали ли сте се някога да изпробвате различни техники?

  • Преди да започна да работя живопис, работех керамика. Просто така се случи. Пътувахме доста с мъжа ми, а керамиката изисква едно по-константно местоположение. И така остана само живописта. Не съм провокирана от други техники, не са ми така интересни, както маслото. live22

Ако трябва да опишете емоционалния заряд на Вашето творчество с една дума каква би била тя?

-Няма такава дума. Емоцията се явява и в процеса на работа, и след това. Започвам една картина съвестно и в процеса на работа се получават натрупвания, които ми дават някаква емоция. Съответно, тази емоция се улавя и от зрителя. Но всичко е въпрос на труд и на професионализъм.

Колко време е нужно на един художник да създаде една картина?

  • Всеки път е различно. Една картина може да стане и за един час. В изложбата, която ще представя пред бургазлии, има една картина, която съм я правила 2 години. Може и 20 години да отнеме изработването на една картина. Световната практика познава такива. Самата „Мона Лиза” е рисувана десетилетия.

Кое е Ви вдъхновява, коя е Вашата муза?

  • Нямам нужда от вдъхновение, това е въпрос на професионално отношение. Така както балерината влиза всяка сутрин в балетната зала и прави своя клас и след това разработва своята постановка един месец, докато да излезе на сцена, за да създаде някаква емоция. По същия начин е и при художника, и при всички, които се занимават с изкуство. Съвсем професионално отношение, което в процеса на работа и на натрупвания дава своята емоция. Безспорно, искам да имам някакъв краен завършек, представям си своя краен вариант, но той не е натоварен с тази емоция, която после зрителя преоткрива. Съвсем различно е.

В коя световна галерия бихте искали да видите някоя Ваша картина?

  • Нямам такава амбиция. Поздравявам всеки художник, колега, който се е изкачил до световно ниво. Това означава, че той е заслужил да бъде там по един или друг начин, неговата съдба е била такава. Но моят опит и моят живот показват, че е по-важно да си вършиш съвестно работата, а кой къде ще отиде и кой къде ще се покаже, това не е толкова важно. По-важно е ти да бъдеш честен в своя труд. Да си честен в това, което показваш. Да не се водиш по други вкусове или пък по други желания.

 

И това се вижда и усеща в очите на публиката, на Вашите почитатели, нали така?

  • Надявам се да се усеща. По-важно е това, което създава един човек, да бъде самостоятелно, като този човек. Неговите творби да не могат да бъдат сбъркани с други творби. Сега светът е отворен, човек може да бъде навсякъде. Хубаво е да участваш в някакви състезания, в някакви конкурси, това винаги ласкае един артист и той вижда къде е поставен в това място, но това не винаги е определящо.

А Вие участвали ли сте в такива конкурси?

  • Разбира се, участвала съм, но това никога не е било приоритет за мен. Както казах вече, по-важното е професионалното отношение и емоцията, която ще предадеш на зрителите.

Благодаря Ви, желая успех на изложбата!