12 хартиени документа отпадат от септември

От месец септември 12 документа на хартия ще отпаднат при искане на услуга от администрацията. Чиновниците ще трябва да се снабдяват с тях от регистрите на институциите. Такова решение е взето днес на заседанието на правителството.

Освен за гражданите, отпадането на тези услуги ще имат голямо значение и за бизнеса и за новите инвеститори. В някои случаи само разрешителните режими от типа на смяна на предназначението на земя и други отнема две години, а в някои случаи и три, заяви вицепремиерът Томислав  Дончев.

Според Дончев отпадането на свидетелството за съдимост на хартия може да стане по-рано от септември, но едва след промени в 40 закона,  които регламентират предоставянето на свидетелство за съдимост от гражданините.

Шефът на държавната агенция „Електронно управление“ Росен Желязков поясни, че промяната ще се направи с един закон, който ще измени текстовете в 40-те. Вместо изискването гражданинът да предостави свидетелство за съдимост, ще се впише, че това е работа на администрацията и чиновникът ще удостоверява, че е издал такова свидетелство с електронен подпис. Това се прави за защита на регистрите, стана ясно от думите му.

Дванадесетте документа на хартиен носител, които ще отпаднат от септември, са:

  1. удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенцията по вписванията;
  2. удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
  3. удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
  4. удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
  5. удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция „Митници“;
  6. удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;
  7. удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация;
  8. удостоверение за брак, издавано от общинска администрация;
  9. удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Националната агенция за приходите;
  10. удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;
  11. удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;
  12. удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.